Før den frivillige starter
For at den frivillige føler sig ventet og velkommen, kan I forberede jer ved at:
- Kontakte den nye frivillige for at sige, at I glæder jer, og give de vigtigste praktiske informationer. Spørg, om personen har spørgsmål inden start.
- Informere ansatte og andre frivillige om, at der er en ny frivillig på vej. Fortæl kort om personen, fx navn og startdato, så andre kan hjælpe med at skabe en god modtagelse.
- Sørge for, at den nye frivillige har en makker, der kan hjælpe fra starten. En makker-ordning betyder, at den nye får støtte fra en erfaren frivillig, og det mindsker den tid, du selv skal bruge på introduktion.
På første dag
Giv den nye frivillige en god start ved at blive budt velkommen af makkeren, som præsenterer dem for andre og viser rundt.
Det er vigtigt, at den frivillige får opgaver fra første dag for at føle sig nyttig. Introducer til opgaverne på en måde, så personen føler sig tryg. De første opgaver bør være tydelige og tilpasset den frivilliges evner, så de er lette at gå til og giver en god oplevelse.
Tjekliste til modtagelse af nye frivillige:
- Kontakt den nye frivillige hurtigt eller få en frivillig tovholder til det.
- Fortæl kolleger og andre frivillige om den nye frivillige.
- Vælg opgaver, der er afgrænsede og kan give følelsen af at bidrage fra første dag.
- Aftal, hvem der skal være makker. Makkeren tager godt imod, står for præsentation og oplæring på første dag.